Training mindful bewegen

Bij voldoende belangstelling zal er weer een training “mindful bewegen” starten. Deze zal op de donderdagavond van 19.30 tot 21.30 worden gegeven in een zaal bij de praktijk.

 

Data, kosten en aantal deelnemers

De training vindt plaats op 8 opeenvolgende donderdagen met uitzondering van de feestdagen In overleg kan hiervan worden afgeweken.

De training kost € 160,00  (incl BTW)  en inclusief koffie en thee. Deelnemers die geen computer gebruiken of een computer hebben zonder internet toegang, kunnen voor €10,00 een reader in een map aanschaffen bij aanvang van de training.

Het aantal deelnemers is minimaal 4 en maximaal 8 personen.

Aanmelding kan via het contactformulier op de website. Klik hier om naar het contactformulier te gaan

 

Opbouw van de training

De training bestaat uit acht groepslessen van 2 uur.

Elke les bestaat uit een inleiding, het bespreken van oefenervaringen, en het toelichten van een centraal thema. En natuurlijk veel oefenen.  Er wordt van de deelnemers verwacht dat ze 45 minuten per dag (5 dagen per week) mindfulness meditatie oefenen. U krijgt CD/MP3 ter ondersteuning van het  oefenen mee en online ondersteuning via de website.
Deze training sluit nauw aan bij het oorspronkelijke werk van Jon Kabat-Zin met zijn Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en het werk van Segal, Williams en Teasdale. Deze groep ontwikkelden de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Beide programma’s zijn goed wetenschappelijk onderzocht, effectief gebleken, en prima met elkaar te integreren.

Te raadplegen literatuur:

Het uitstekend geschreven boek van de grondlegger Mark Williams centraal: ‘Mindfulness: Een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld’.

De training is opgebouwd in 2 Perioden:

Eerste vier weken

Het accent ligt op aandacht leren schenken aan verschillende aspecten van je binnen- en buitenwereld, met een vriendelijke open geest. Je leert de 3-minuten-ademruimte-meditatie om de vaardigheden die je in de langere formele meditaties leert in het dagelijks leven vast te houden. Zo voorkom je dat de geest met je op de loop gaat en blijf je geaard.

Tweede vier weken

De meditaties worden voortgezet, maar je leert ook andere praktische manieren om gedachten als mentale gebeurtenissen te zien, als wolken in de lucht. Het helpt je een houding van acceptatie, compassie en empathie voor jezelf en anderen te ontwikkelen. Een uiterst gunstige en belangrijke houding.

 

Week 1.  Je bewust worden van de automatische piloot

Zien hoe de automatische piloot werkt en wat er gebeurt als je ’wakker’ wordt. Lichaam en adem meditatie brengt je geest tot rust, en je ervaart wat bewust gerichte aandacht doet. Mindful eten en andere routines vertaald het naar dagelijks leven.

Week 2. Met de aandacht bij het lichaam blijven

De eenvoudige bodyscan leert je het verschil tussen denken over gewaarwordingen en het ervaren van gewaarwordingen. Dus: uit je hoofd richting de directe ervaring van je lijf zonder oordeel of analyse. Afdwalen van de geest als normaal leren ervaren, en hem vriendelijk terugbrengen. Het verschil ervaren tussen de denkende geest en de ervarende geest.

Week 3. De muis in het doolhof

Uitbouw van de meditatie-oefeningen, nu aangevuld met mindful bewegen. Grenzen verkennen en ontdekken hoe je daarop reageert. Je merkt de subtiele verwarring en spanning als je te doelgericht bent, en de boosheid of teleurstelling als het niet lukt. Het lichaam geeft je de waarschuwingssignalen. Je kunt leren tijdig te stoppen.

Week 4. Afstand nemen tot de geruchtenmachine

De meditatie op geluiden en gedachten leert hoe excessief denken ontstaat en dat gedachten net als geluiden komen en gaan. Je leert ’decentreren’ (meer afstand nemen), ook van drukke zorgelijke gedachten.

Week 5. Problemen mindful onder ogen zien

Meditatie probleem verkennen leert je kleine of grotere problemen onder ogen te zien met openheid, nieuwsgierigheid en compassie in plaats van ze te verdrukken. Vechten tegen bepaalde problemen creëert juist problemen.

Week 6. Met mindfulness loskomen van het het verleden en leven in het heden

Vriendschapsmeditatie en genereusheid leert je meer liefdevolle vriendelijkheid en compassie voor jezelf en anderen te ontwikkelen, en dat helpt negatieve manieren van denken geleidelijk te verminderen. Vriendschap sluiten met jezelf, ongeacht je vermeende onvolkomenheden, is de hoeksteen van rust vinden in een hectische wereld.

Week 7. Weer leren te ‘dansen’

Met meditatie leren bewust voedende activiteiten te kiezen, in plaats van overmatig doordrukken en uitgeput raken.

Week 8. Volledige aanwezig blijven in je wilde en kostbare leven

Mindfulness tot vast onderdeel van je dagelijks leven maken.

 

Vaardigheidstraining

Hoewel veel mensen mentaal of fysiek baat hebben bij de training, is het geen formele therapie die we aanbieden. Het is vooral een vaardigheidstraining in mindfulness en de daarbij behorende attitude van nieuwsgierigheid, zorgzaamheid, mild oordeel en acceptatie. Het gaat met name om “beter voelen” waardoor je je soms “beter gaat voelen” Het is geen praatgroep om problemen kwijt te kunnen. Bij de problemen die ingebracht worden staat niet het probleem zelf centraal, maar het mindful hier mee omgaan. Dit is een zeer leerzaam onderdeel van de training die voor veel deelnemers veel ruimte creëert.